sobota 11. listopadu 2017

Projekt Svatba - díl 2.


Tak jo, místo, termín, jídlo a fotografa bychom měli. Co zařizovat dál? Buď si můžete dát nohy nahoru a zbytek nechat až na později, nebo prostě většinu vyřešit hned poté. Já jsem pro variantu číslo dvě, protože je to v klidu, většinu stejně řešíte od počítače, ale tím, že začnete včas, tak je to o dost víc v na pohodu. Je mi jasné, že si spousta lidí řekne, že jsme blázni a že to moc hrotíme. Samozřejmě, svatba se dá naplánovat do měsíce, nemusíte řešit každou blbost, dá se udělat relativně levně, ale ... svatba pro nás není formalita a kus papíru. Je to oslava společného života, lásky a něco, na co budeme vzpomínat do konce života. Takže tak k tomu přistupujeme i v plánování. Každý má jiné priority, jiné aspekty svatby jsou pro něj důležité a tak je to v pořádku! :) Pojďme tedy na to, co vše je na svatbu možné, případně až nutné zvažovat - to znamená zařizovat a hlavně zaplatit:



Tenhle díl se bude týkat místa jako takového a hostiny. Co všechno je potřeba mít na mysli?


Pronájem
Catering
Pivo
Vino
Sekt
Tvrdý alkohol
Nealko

Dort
Sweet bar
Výzdoba, květiny

Ve spoustě podniků je to tak, že když máte od nich také catering, tak pronájem máte zdarma, respektive je v tom už nějak zahrnutý. Takže počet hostů je v těchto případech hlavní položkou, na které se dá ušetřit. Co jsem zjišťovala, tak ve větších městech se ceny za catering pohybují od 500 do 1000 na osobu, někde na malém městě nebo na vesnici to samozřejmě může být úplně jiné a záleží hodně na typech jídla.

 Alkohol je další zásadní věc - my jsme se rozhodli, že budeme mít zřejmě jen pivo - ležák a ale, víno od našich známých vinařů (samozřejmě pouze suché autentické :D), kterým můžeme případné přebytky vrátit, sekt pouze na přípitek a asi se téměř vykašleme na tvrdý alkohol a budeme mít pouze domácí slivovici. Napadla nás možnost crowdbaru od kamarádů - kdo bude chtít, vezme třeba nějakou svoji rozpitou láhev a dá ji na určené místo, tak uvidíme, jak se na to budou tvářit :) Možná nakonec vyměkneme a něco ještě nakoupíme.

Podobně vyřešíme nealko (ehm, ne tak, že ho nahradíme slivovicí :D), ale využijeme naše sirupy, co děláme my, nebo Sirova máma, uděláme ledové čaje a bude. Všechno to pak dáme do mason jars (ty velké nádoby s kohoutkem), takže to bude i pěkně vypadat.

Co se týče sladkého, tak vzhledem k tomu, že mám zkušenost, že se ho příliš nejí, obzvláště ve vedru, tak budeme mít pouze malý dort (od Zuza factory) a k tomu cupcaky (bez nich by to přece na naší svatbě nešlo! :D) tak, aby vyšla jedna porce na osobu. Ve sweet baru chceme vsadit na lehké dezerty, jako jsou panna cotty, mini cheesecaky, tartaletky, které z klasiky doplní trubičky (=kremrole) a svatební koláčky. S počtem se ale chceme držet dost při zemi. (Sweet bar bude asi dělat Tytyna). Původně jsem zamýšlela, že bych oslovila naše foodies kamarády, aby nám něco napekli, nebo připravili, ale pak jsem si říkala, že je nebudu před svatbou zbytečně stresovat, protože pro mě to pokaždé, když jsem na něčí svtabu pekla, stres byl :D
(Další profíci, co bych za sebe do této sekce doporučila jsou Susan Cakes, Sweetorsalty, Future Sailors, Martinák, Makronky od Hanky, Martinák, případně některé z výherců Cupcakecupu)

Výzdobu chci dělat celou sama a jako snad každá nevěsta plánuji něco nakoupit na Aliexpressu (vyplatí se brzy objednat třeba něco zkušebního a potom doobjednat v plánovaném množství), potom něco vyrobit a také odkoupit některé věci od nevěst, co už mají svatbu za sebou (Svatební bazar na Facebooku). Naše svatba bude v takovém tom moderním rustic/hipsta/boho/vintage zkrátka přírodním stylu, na čemž je fajn, že toho můžete opravdu hodně vyrobit. Faktem je, že takových svateb je dneska opravdu hodně, ale co mám dělat, když se mi to líbí nejvíc, že jo :D Tím pádem ale věřím, že výzdoba nevyjde na tolik peněz a největší položkou asi budou světýlka, protože těch bych chtěla fakt hodně.

Do výzdoby určitě patří květiny - na stoly, k obřadu, atd. Opět se to dá řešit různými způsoby, od naprostého DIY (jo, fakt jsem zvažovala, že je i vypěstuju :D) po floristické instalace za desetitisíce. Já květiny miluju, ale je to zrovna položka, na které mi nevadí ušetřit, takže to asi budu řešit sama. Nakoupíme je někde ve velkoskladu a naaranžujeme do zavařovaček, zkrátka nedbalá rustikální elegance :D Je taky možné nakoupit nějaké malé kytičky v květináčích a využít na stoly je. (Kdybych měla na květiny neomezený rozpočet zvažuji buď Kvítí z lesa, Rosebud, La Plevela, nebo Tamáše Vigha.) Možná se mi ještě povede sehnat květinářství, které se do rozpočtu vejde, tak uvidíme. Aktuálně zvažuji Magnolii Ořechov a líbí se mi nápad koukat po květinářstvích ve vesnicích v okolí, kde to může být až o polovinu levnější. Kdybych se pro profi květinovou výzdobu rozhodla, tak to bude to stejné místo, od kterého si budu nechat dělat kytice a korzáže. Ale o kyticích jako takových budu psát zase v příštím díle :)

O našem cateringu od Huga jsem psala už minule - co všechno budeme mít se asi ani nedozvíme, a když, tak jen těsně předem. Vůbec nás to ale netrápí, protože jeho kuchařskou tvorbu známe a plně mu v tomto důvěřujeme.

Vzhledem k povaze místa - odlehlá stodola uprostřed sadu -  nás ale čeká také zařízení dalších položek:

Nádobí
Led
Sklo
Personál - obsluha, mytí nádobí


Nádobí, sklo a led jsou  položky, které je třeba řešit v případě, že si pronajmete pouze místo. My budeme chtít mít porcelán jen na oficiální zahájení hostiny a toho je počet dostatečný a další jídlo už bude na ekologicky odbouratelném jednorázovém nádobí od Huga. Protože Honza je ujetý na víno, tak asi bude chtít zajistit i nějaké lepší sklenice. No a potřeba vlastního personálu je opět dána povahou místa. Takže je opravdu na zvážení, zda se vyplatí jít do svatby ve stylu "vše ve vlastní režii", protože je tam pak potřeba uvažovat i další položky. Chce to zkrátka všechno dobře propočítat. Proto si v tomto případě zkontrolujte, co všechno na místě je - lednice, mrazák (minimálně na ten led), vybavená kuchyně, židle a stoly, místo na skladování jídla a pití, nádobí, sklo, výčep. Dále místo na mokrou variantu a případná rezervace party stanů a pódia.

A  pak jsou tu takové naše extras, které zatím nechci odhalovat, aby to bylo trochu překvápko pro těch pár přátel, kteří také čtou můj blog :)

Tak to je pro tentokrát zase vše, příště pokračujeme a opět budu moc ráda za vaše tipy a triky a zkušenosti, jak jste to měli vy. Příště bude něco o garderobě nevěsty a ženicha!

4 komentáře:

  1. Syn muzikanta, ve clanku je 15 odstavcu o kytkach, ale o hudbe ani veta!!!

    OdpovědětVymazat

Díky moc za každý komentář, odpovím vám jak jen budu moct. Přibližně rychlostí světla.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...